Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 29 on Sat 28 May 2011, 23:38

hukum doa iftitah!!!

View previous topic View next topic Go down

hukum doa iftitah!!!

Post by Guest on Mon 13 Oct 2008, 22:38

Adakah wajib membaca doa iftitah di dalam solat sunat?
Membaca doa iftitah hukumnya adalah sunat dan bukan wajib, tidak kira samada bagi solat sunat atau solat wajib. Maka dibenarkan membaca doa iftitah di permulaan solat ataupun tidak.

Dalam solat sunat, apakah hukum membaca surah selepas membaca surah al-Fatihah?
Dalam solat sunat, seperti juga solat fardhu, membaca surah selepas Al-Fatihah adalah perkara sunat. Jadi, terpulang pada anda untuk membacanya atau tidak.


bukan post apa hanya berkongsi...aku pun bru tau benda nih...lama aku mencari jawapan..bru tadi ku jumpa...patut la sebelum nie aku nengok setiap orang masuk masjid semayang sunat,laju jer..pada hal aku semayang dulu....siap abis 1 rakaat lagi..yg semayang kemudian dari aku dah nak abis semayang...hahah...jahilnya aku nih...!!!!tapi takpa la..dpt pahala lebih....kongsi sama korang..mana yg tak tahu lagi la....segan nak tanya orang tu yg cari dulu...!!!

Guest
Guest


Back to top Go down

Re: hukum doa iftitah!!!

Post by KITA on Mon 13 Oct 2008, 23:35

belangtarung wrote:Adakah wajib membaca doa iftitah di dalam solat sunat?
Membaca doa iftitah hukumnya adalah sunat dan bukan wajib, tidak kira samada bagi solat sunat atau solat wajib. Maka dibenarkan membaca doa iftitah di permulaan solat ataupun tidak.

jahilnya aku nih...!!!!tapi takpa la..dpt pahala lebih....kongsi sama korang..mana yg tak tahu lagi la....segan nak tanya orang tu yg cari dulu...!!!

thanks bro...
sye pn bru tau la...
ye la klu kite xkogsi... cmner org nk tau kn..?!
dpt phle lg sbb mympaikan bnde yg baek cmni...

KITA
ALANG MUFAKIRIN
ALANG MUFAKIRIN

Male
Number of posts: 428
Age: 24
Location: Sg. Buloh, Selangor
Job/hobbies: Graphic Designer / Online & Ketiduran (*xlebih xkurang)
Registration date: 2008-09-17

View user profile http://www.facebook.com/tka89

Back to top Go down

Re: hukum doa iftitah!!!

Post by tanahjajahan on Tue 14 Oct 2008, 01:04

aku dah lupa dah sket2 doa iftitah..hehe
tapi dah taw lame dah..tu dari kecik biasa xbace..jadi mcm 2 kui3x

tanahjajahan
ACHIK MUFAKIRIN
ACHIK MUFAKIRIN

Male
Number of posts: 194
Age: 27
Location: kajang-kualalumpur-alorstaq
Job/hobbies: student / parttime talker / sleeping
Humor: bla bla bla
Registration date: 2008-09-13

View user profile http://www.myspace.com/jarrack87

Back to top Go down

Re: hukum doa iftitah!!!

Post by Guest on Tue 14 Oct 2008, 08:09

lama menghilang pas raya tanah!!!!!byk mkn kuih raya ker??hahahah

tu la aku pun bru tau...tapi kurang2 aku tau doa iftitah nih....jahil sungguh rasa diri ini..!!!

Guest
Guest


Back to top Go down

Re: hukum doa iftitah!!!

Post by f e r 0 z on Tue 14 Oct 2008, 11:02

ooo..aku pun xpenah tau.
@_@

f e r 0 z
MUFAKIRIN V.V.I.P
MUFAKIRIN V.V.I.P

Male
Number of posts: 1348
Age: 24
Location: Key Ell
Job/hobbies: Chatting,Spammer,Gamerz.
Humor: er??
Registration date: 2008-09-15

View user profile http://www.myspace.com/haizzz

Back to top Go down

Re: hukum doa iftitah!!!

Post by Nadz on Tue 14 Oct 2008, 11:05

yup..
memang sunat pn..
sebab tu kadang2 aku tak wat..
kena lak time dok kalut ng sesuatu..
kat dok rushing ka..

Nadz
MUFAKIRIN V.V.I.P
MUFAKIRIN V.V.I.P

Number of posts: 1195
Age: 27
Location: Cyberplex
Registration date: 2008-10-08

View user profile

Back to top Go down

Re: hukum doa iftitah!!!

Post by tanahjajahan on Tue 14 Oct 2008, 19:59

belangtarung wrote:lama menghilang pas raya tanah!!!!!byk mkn kuih raya ker??hahahah

tu la aku pun bru tau...tapi kurang2 aku tau doa iftitah nih....jahil sungguh rasa diri ini..!!!

pg beraya bawah tanah hehe..masalah networking la belang...

kita ni ajhil gila agama..satu zarah pun rasa nye xtercapai..tu pasal kene ade pemimpin dirini..

tanahjajahan
ACHIK MUFAKIRIN
ACHIK MUFAKIRIN

Male
Number of posts: 194
Age: 27
Location: kajang-kualalumpur-alorstaq
Job/hobbies: student / parttime talker / sleeping
Humor: bla bla bla
Registration date: 2008-09-13

View user profile http://www.myspace.com/jarrack87

Back to top Go down

Re: hukum doa iftitah!!!

Post by Guest on Wed 22 Oct 2008, 11:15

dah tahu sudah doa nih sunat,la nie asyik semayang tiggalkan yg sunat pulak....wajib jer yg buat...huhuh...kurang pahala...

tapi apa2 pun yang wajib lebih afdal dari yg sunat...

Guest
Guest


Back to top Go down

Re: hukum doa iftitah!!!

Post by 8TeeN on Wed 22 Oct 2008, 15:16

Baru aku tahu.. hehe.. tapi aku baca gak doa iftitah waktu sembahyang..

_____________________________________________________________________________________________________________________
http://artwb.blogspot.com
http://www.myspace.com/kabuto85
||..I'm a HackThisSite Addict!!||
||..I Like Mat Scoot..||


8TeeN
Moderator
Moderator

Male
Number of posts: 1830
Age: 28
Location: Langkawee~
Job/hobbies: Ngadap Laptop~
Registration date: 2008-09-14

View user profile http://myspace.com/kabuto85

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum